För styrelse / ledningsgrupp

När ni som styrelse eller ledningsgrupp står inför en stor förändring eller en utmaning relaterad till personal; omorganisation, ägarbyte, uppdelning eller försäljning av verksamheten, mediadrev gentemot bolaget eller person anställd hos bolaget, så kommer tidsplan och kommunikation i relation till anställda och fackförbund ha stor påverkan på hur förändringen eller utmaningen påverkar verksamheten och under hur lång tid som verksamheten påverkas.

Genom de många olika förändringsprocesser som jag deltagit i som arbetsrättsexpert kan jag bidra med värdefull input på den plan som styrelse och/eller ledningsgrupp förbereder och beslutar om.

Vilka beslut får fattas innan facklig inblandning, hur ska de fackliga styrelserepresentanterna hanteras, när och hur ska personalen informeras, hur kommer arbetsmetoder och arbetsförhållanden att påverkas, hur kommer anställda reagera, finns det risker i relation till arbetsmiljö, anställdas trygghet och verksamhetens driftsäkerhet, får ni kräva extra ordinära arbetsinsatser av anställda m a a särskilda situationer i bolaget, hur påverkas chefer eller ledningsgrupp av en due diligence-process?